טעויות נפוצות בהגשה לתחרות הסיפורים ואיך להמנע מהן
רוצות לנצח בתחרות הסיפורים של עולמות? רוצים שהכתיבה שלכם תרשים את צוות השיפוט ותזכה לתהילה?המפתח להצלחה נמצא בשורות הבאות.
הכרת התקנון
קודם כל, ודאו שאתן מכירות את התקנון. קראו אותו היטב, בדקו שהסיפור עומד בכללי התחרות מכל הבחינות.
אם יש ספק, פנו להנהלת תחרות הסיפורים במייל: stories@olamot-con.org.il
אל תגישו סיפור שאף אחד מלבדכם לא קרא
אסור להגיש סיפור שכבר פורסם איפשהו, אז אל תפרסמו אותו כמובן.
אבל כן מאוד יעזור אם לפני ההגשה תתנו לקוראי בטא לקרוא אותו. שלחו את הסיפור לחברים, משפחה, או כל אחד שאתן סומכות עליו ובקשו מהם פידבק. על סגנון הכתיבה, על העלילה, על הדמויות וכו'. לפעמים לסיפור טוב חסר רק תיקון קטן לחור בעלילה שמישהו יכול לעלות עליו, או שיפור של מניע של אחת הדמויות…
בצעו תיקונים בהתאם לפידבק ורק אז הגישו את הסיפור.
הגהה ושימוש בשפה תקינה
אחת הבעיות הכי נפוצות בסיפורים שצוות השיפוט מקבל לשפוט היא שגיאות כתיב, טעויות בזכר ונקבה, בעיות דקדוק ועוד. אם הסיפור טוב ולרוב אם מדובר בטעות או שתיים זה לא ישפיע כלל על השיפוט. עם זאת יש סיפורים שבהם הכתיבה נותנת את ההרגשה שלכותב לא היה מספיק אכפת לעשות מעבר כמו שצריך על הטקסט שלו ולתקן טעויות. זו לא תחושה שהייתם רוצים להעביר לצוות השיפוט. עברו על הטקסט ותקנו טעויות.
התאמה לנושא התחרות
לפעמים יוצא לנו לקרוא סיפור טוב מאוד, אבל כזה שהקשר שלו לנושא התחרות מאולץ עד כדי לא קיים. זה גורם לצוות השיפוט לחשוב שזה סיפור שלא נכתב במיוחד עבור התחרות אלא נכתב מתישהו ואז הוגש.
כתבו עבור נושא התחרות
עם זאת חשוב לציין שאת נושא התחרות תמיד אפשר לפרש בהמון דרכים ולקחת להמון כיוונים. להיות מקוריים עם הנושא זה תמיד רעיון טוב, כל עוד אתן עדיין בנושא.
סופים
הבעיה הכי גדולה בתחרות של סיפורים קצרים היא היכולת לסיים כמו שצריך במסגרת מגבלת המילים. כמעט כל הסיפורים היותר טובים שיצא לנו לקרוא שלא זכו בתחרות, לא זכו מהסיבה הספציפית הזו. לא תאמינו על כמה סיפורים בתחרויות לאורך השנים נכתבה ההערה "סיפור מעולה אבל מרגיש כמו פרק ראשון של ספר ולא כמו סיפור שלם".
היכולת גם לבנות עולם, גם לבנות דמויות, להתחיל ולסיים עלילה מקורית בתוך מסגרת קצרה היא האתגר הכי גדול של התחרות הזו. הסיפורים הזוכים הם בדרך כלל אלה שמצליחים לעשות את כל זה.
נסו לעמוד באתגר הזה וחשבו מראש האם הסיפור שאתן רוצות לכתוב לא רחב מדי עבור המסגרת של התחרות.
כתיבת דמויות
שימו לב שהדמויות שלכם מתנהגות ומדברות באופן אמין.
נסו להמנע מדיאלוגים מאולצים, נבלים קלישאתיים, או דיבור שלא אופייני לדמות. נסו לשים את עצמכם במקום של הדמות ולחשוב האם דמות אמיתית בסיטואציה הזו היתה מתנהגת ומדברת כך.
זָרוּת ומסלקות מידע בבנית עולמות
שיום זר מדי יכול לפעמים לעבוד, ולפעמים גם נחוץ בבנית עולם בדיוני\פנטסטי, אבל הוא בדרך כלל סממן של סיפור פחות מוצלח. "גשפרטולו נכנס לתוך המשקולבמת המעופפת שלו וטס לעבר עיר הכוכבים נרפטלולא" זו לא הדרך לבנות עולם.
לשפוך המון טקסט מידע ארוך שמסביר לקוראים את העולם גם זו לא הדרך. גם לא דמות אחת שמספרת לשניה המון דברים שהיא כבר אמורה לדעת.
בנית עולם זר באופן נכון היא יכולת שדורשת נסיון. אם אתם כותבים מתחילים זו לא בעיה, פשוט המנעו מלכתוב עולם זר מדי. כתבו יותר מקומי, יותר מה שאתם מכירים. זה יהפוך את הסיפור להרבה יותר טוב.
לא חייבים להיות כותבים מנוסים כדי להצליח בתחרות, וזה בסדר לא להכיר משפטים כמו "show don't tell" – "להראות במקום לספר" (לדוגמה), אבל… אם אתם לא מכירים את המשפט הזה, חפשו אותו בגוגל, קראו קצת דוגמאות והסברים עליו ועל עצות כתיבה נוספות בסגנון, זה יעזור לכם מאוד.
הכותב שופט בתחרויות כתיבה קרוב לעשור, זוכה פרס עינת, כתב יצירות פנטסיה ומדע בדיוני במדיומים שונים שזכו בשלל פרסים בתחרויות שונות.